torstai 22. marraskuuta 2012

Ammatillinen minä verkossa - linkeistä liaanit profiiliisi


Mikä erottaa työminän, ammatillisen minän ja yksityisen minän verkossa? Tähän asti olen karkeasti ajatellut niin, että facebookissa olen yksityisenä minänä ja linkedinissä ja twitterissä ammatillisena minänä. Työminä on kuitenkin jo nyt rantautunut kaikkiin näihin edellä mainittuihin sosiaalisiin medioihin. Miten siis erotan minäni verkossa?


Tämän kirjoituksen kuva on otettu ilmaiseksi Flickr-palvelusta. Kuva: so-many-social-networks

Ammatillisen minän rakentaminen verkkoon


Tohtoriopintojen myötä olen alkanut pohtimaan oman ammatillisen minäni julkista rakentamista verkkoon. Tulevaisuudessani häämöttää ehkä viestinnän asiantuntijapalveluita tarjoava työminä, jota varten tarvitsen ammatillista julkista minää, joka tukisi tulevaa työminää. Olen jo niin pitkällä, että olen ajatellut tulevan yritykseni nimeä - mutta en niin pitkällä, että olisin jo aktiivisesti alkanut rakentamaan ammatillista minää verkkoon.

Nyt on siis aika suunnitella oman ammatillisen identiteetin vahvistamista julkisesti somessa. Käytössäni on kymmeniä ellei jopa satoja mahdollisuuksia identiteetin rakentamiseen. Nyt siis vain tartun toimeen. Helpommin sanottu kuin tehty.

Asiantuntijuus julkistuu verkossa


Mistä tiedän, teenkö tai valitsenko oikeita asioita verkossa. Seuraanko ja tägäänkö minun ammatilliseen identiteettiin sopivia blogeja, osaanko kirjoittaa omaa blogiani kiinnostavasti ja onko minulla rohkeutta kommentoida muiden aikaansaannoksia verkossa? Mitä jos yksi metsään mennyt kommenttini pilaa koko ammatillisen minäni?!

Arveluttavia asioita on paljon, mutta somessa esiintymisen positiiviset puolet peittoavat negatiiviset kuitenkin mennen tullen. Jos nimittäin haluat tänä päivänä tuoda esille ammatillista minääsi julkisesti, sinun on oltava verkossa, verkottuneena ja aktiivisena verkottumaan yhä uudelleen ja uusiin verkostoihin. Jos oma tutkimuksesi ei löydy verkosta, onko se olemassakaan?

 

Profiilista keskustelufoorumeihin ja twiittauksesta bloggaukseen


Miten siis lähden rakentamaan itselleni ammatillista julkista identiteettiä? Ensinnäkin minun on päivitettävä oma cv:ni linkedinissä; sinne on listattava kaikki osaamisalueeni ja pyydettävä entisten ja nykyisten kollegojen suosituksia näihin osaamisalueisiin. Sitten on osallistuttava oman ammatillisen minäni identiteettiä vahvistaviin keskustelufoorumeihin ja oltava niissä myös aktiivinen! Voihan sitä liittyä moneenkin ryhmään - niin kuin olen tehnyt nyt - ja ainut aktiivinen toimenpide on vain kommenttien poistaminen sähköpostista, jonne niitä tippuu kiitettävästi..

Twiitit ovat minulle vielä hieman hakusessa, ja niiden käyttöä onkin vielä suunniteltava. Twiitata kannattaa, kun on jossain kongressissa, esiintymässä, alan tapahtumassa tai lukee jonkin ajankohtaisen artikkelin, johon haluaa nopeasti ja lyhyesti kommentoida. Bloggausta ja blogikommentoiteja kannattaa tehdä ajatuksen ja ajan kanssa ollen ajan hermoilla. Kirjoittaessa on aina mietittävä, mikä on minun ammatillisen minäni tuoma lisäarvo!

Siis ei muuta ku mars matkaan ja verkkoon. Ammatillinen minäni on kohta julkista kamaa!


(moduuli III, tehtävä 10)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti